Ο Γιώργος θέλει να σπουδάσει Μηχανολόγος Μηχανικός και η Μαρία θέλει να σπουδάσει Ψυχολογία. Μόλις είδαν τους βαθμούς των Πανελληνίων και διαπίστωσαν ότι μάλλον με τα μόρια που συγκέντρωσαν δεν θα μπουν στη σχολή που πάντα ήθελαν.
Η Ιστορία του Γιώργου και της Μαρίας είναι μια ιστορία που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, με πολλά διαφορετικά ονόματα.
ΘΑ ΓΡΑΦΤΩ ΕΚΕΙ ΠΟΥ “ΠΕΤΥΧΑ”
Παραδοσιακά χιλιάδες μαθητές που δυστυχώς δεν καταφέρνουν να πετύχουν στην Ειδικότητα της επιλογής τους, τελικά εγγράφονται και φοιτούν σε όποια Σχολή περνούν με τα μόρια που συγκέντρωσαν στις Πανελλήνιες και θα ξεκινήσουν να σπουδάζουν εκεί για να ερευνήσουν “εάν τους αρέσει η σχολή που πέτυχαν”.
Με τα μόρια που συγκέντρωσαν όμως, ούτε ο Γιώργος μπαίνει στους Μηχανολόγους (αλλά στο τμήμα Φυσικής στο Πανεπιστήμια Πατρών), ενώ αντίστοιχα τα μόρια της Μαρίας δεν αρκούν για κάποιο τμήμα Ψυχολογίας (αλλά μπαίνει στο τμήμα Ευρωπαϊκών Σπουδών στην Αθήνα).
Στις περισσότερες περιπτώσεις οι μαθητές, κουρασμένοι από τα φροντιστήρια, την έντονη πίεση και το άγχος από τις Πανελλήνιες, μη θέλοντας να μπουν ξανά σε διαδικασία εξετάσεων, σκέπτονται σοβαρά και αποφασίζουν να ακολουθήσουν το τμήμα στο οποίο τους οδήγησε η βαθμολογία τους, δηλαδή τα μόρια που συγκέντρωσαν.
ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΠΙΜΕΝΕΙΣ ΝΑ ΠΕΤΥΧΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΟΝΕΙΡΕΥΕΣΑΙ?
Στην ερώτησή μας:
“γιατί δεν επιδιώκεις να σπουδάσεις αυτό που ονειρεύτηκες, αλλά συμβιβάζεσαι με αυτό που σου προσφέρουν τα μόριά σου”,
η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών απαντά:
“παρόλο που δεν πέτυχα στην Ειδικότητα που ήθελα, θα κάνω την εγγραφή μου εκεί που πέτυχα, να πάρω και το φοιτητικό πάσο και θα ξεκινήσω τα μαθήματα για να δω εάν η σχολή αυτή μου αρέσει και εάν μου αρέσει θα συνεχίσω”.
Το ίδιο απάντησαν και ο Γιώργος και η Μαρία.
Ένας υπερβολικά μεγάλος αριθμός μαθητών αποφασίζει τελικά να πειραματιστεί με τον τρόπο αυτό και να μην επιδιώξει να σπουδάσει αυτό που ονειρεύεται είτε με το α) να ξαναδώσει Πανελλήνιες, είτε με το να επιδιώξει να σπουδάσει στο εξωτερικό, πχ στη Μ. Βρετανία.
ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ, ΤΟ ΡΙΣΚΟ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Αυτή η επιλογή, του να σπουδάσουν εκεί που πέτυχαν, προϋποθέτει ότι χιλιάδες μαθητές, φοιτητές, πιθανόν θα μετακομίσουν σε άλλη πόλη, θα ψάξουν σπίτι, θα κάνουν ένα σωρό έξοδα εγκατάστασης, θα έχουν κάθε μήνα έξοδα σπιτιού, διατροφής και γενικά έξοδα διαβίωσης και θα κάνουν μία απρόσμενη προσωπική προσπάθεια ακολουθώντας ένα αντικείμενο σπουδών που ουσιαστικά/αρχικά δεν τους ενδιέφερε, απλά συμβιβάστηκαν στο να το ακολουθήσουν για “να το δοκιμάσουν”.
Ελπίζουν έτσι όλοι αυτοί οι νέοι φοιτητές οτι, εάν τους αρέσει τελικά το νέο αυτό αντικείμενο Σπουδών (ή πείσουν τον εαυτό τους ότι τους ενδιαφέρει κάπως), θα εξαργυρώσουν την υπερπροσπάθειά τους στις Πανελλήνιες εξετάσεις, τα έξοδα των γονέων στα φροντιστήρια και στα ιδιαίτερα, καθώς και τον προσωπικό τους χρόνο και προσπάθεια δύο ετών.
Ακόμη και στην περίπτωση της Μαρίας και των μαθητών που δεν χρειάστηκαν να μετακομίσουν σε άλλη πόλη, αλλά παρέμειναν σε μια σχολή στην Αθήνα (ή στην πόλη που μένουν), δεν παύουν με το πείραμα αυτό να ρισκάρουν τον προσωπικό τους χρόνο, την καθυστέρηση της εξέλιξής τους για όσο χρόνο θα συνεχίσουν να σπουδάζουν το διαφορετικό αντικείμενο Σπουδών, με αβέβαιο φυσικά μέλλον.
ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ
Επιπλέον ρίσκο στην περίπτωση αυτή είναι το ότι, εάν δεν τους αρέσει τελικά η Σχολή που πέτυχαν, θα έχουν καθυστερήσει άδικα τη ζωή τους για ένα, δύο ή και τρία χρόνια, θα έχει επιβαρυνθεί η οικογένεια με άσκοπα έξοδα συντήρησης για όσο καιρό συνεχιστεί το πείραμα και το χειρότερο, όλοι αυτοί οι νέοι θα έχουν αργήσει να μπουν στην πραγματική ζωή και θα ξεκινήσουν την επαγγελματική τους καριέρα πολύ αργότερα.
ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΕΛΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΕΙΣ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΟΝΕΙΡΕΥΕΣΑΙ
Ένας μικρός σχετικά αριθμός μαθητών, δεν συμβιβάζονται με όλα τα παραπάνω και αποφασίζουν να κυνηγήσουν το όνειρό τους στο εξωτερικό και ξεκινούν άμεσα Σπουδές στη Μ. Βρετανία τον Σεπτέμβριο, αμέσως μετά την αποφοίτησή τους.
Η ζωή όλων αυτών των νέων παιδιών θα εξελιχθεί ομαλά, θα είναι όλα χαρούμενα γιατί:
- θα σπουδάζουν αυτό που θέλουν,
- θα ολοκληρώσουν τις Σπουδές τους χωρίς προβλήματα,
- θα πάρουν το Πτυχίο τους στην ώρα τους,
- θα έχουν ξοδέψει συνολικά λιγότερα χρήματα από ό,τι σε μια πόλη στην Ελλάδα,
- το Πτυχίο τους θα έχει αντίκρυσμα σε όλον τον κόσμο,
- θα έχουν βιώσει μια ασύγκριτα ενδιαφέρουσα, παραγωγική και ουσιαστική εμπειρία ζωής με γνωριμίες και φιλίες με αντίστοιχα νέα παιδιά από όλον τον κόσμο,
- θα βρουν άμεσα πολύ καλή δουλειά στο αντικείμενό τους.
Όλα δείχνουν πλέον ότι και η επαγγελματική τους καριέρα και η ζωή τους γενικότερα έχουν δυνατό υπόβαθρο, είναι πολύ οργανωμένα και η εξέλιξή τους αναμένεται λαμπρή.
ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ VS ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Πολλοί φοιτητές αποφασίζουν αργότερα να σπουδάσουν στο εξωτερικό για διάφορους ευνόητους λόγους όπως,
- δεν τους άρεσε τελικά το αντικείμενο σπουδών που δοκίμασαν
- δεν γίνονταν καθόλου ή γίνονταν ελάχιστα μαθήματα στα Πανεπιστήμια λόγω καταλήψεων, απεργιών
- δεν προάγονταν στο επόμενο έτος λόγω διαφόρων απρόσμενων καθυστερήσεων σε εξεταστικές κλπ
ΤΟ ΤΡΟΠΑΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ 1
Όταν οι φοιτητές μας περιγράφουν τους λόγους για τους οποίους αποφασίζουν να εγκαταλείψουν τις Σπουδές που άρχισαν στην Ελλάδα, για να ξεκινήσουν στο εξωτερικό, αυτό που κυρίως μας θλίβει είναι το ότι μας εξομολογούνται την απογοήτευσή τους από το Ελληνικό Πανεπιστήμιο που αφήνουν πίσω και ότι όλη αυτή η υπερπροσπάθεια και τα όνειρά τους δεν είχαν κανένα αντίκρυσμα και ότι η κατάσταση που βίωσαν στο Πανεπιστήμιό τους δεν είχε καμία σχέση με αυτό που ήλπιζαν ως αποζημίωση για τους κόπους τους και τα έξοδα της οικογένειάς τους.
Αυτό που βλέπουν μπροστά τους είναι αδιέξοδα και μια σειρά από εμπόδια που δεν ξέρουν πως να τα αντιμετωπίσουν.
ΤΟ ΤΡΟΠΑΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ 2
Αντιθέτως, οι φοιτητές μας που σπουδάζουν στη Μ. Βρετανία, όταν επιστρέφουν κάθε 2 μήνες γαι τις φοιτητικές διακοπές τους και περνούν να μας πουν τα νέα τους, είναι ενθουσιασμένοι. Κάθε μέρα στο Πανεπιστήμιό τους είναι ευχάριστη, δημιουργική και παραγωγική. Το αντικείμενο των Σπουδών τους το λατρεύουν (γιατί εκπληρώνουν το όνειρό τους) και παρόλο που οι Σπουδές έχουν αρκετές απαιτήσεις, δεν χορταίνουν να κάνουν εργασίες, έρευνα και συνεργασίες με τους συμφοιτητές τους. Μέσα σε όλη αυτή τη θετική ατμόσφαιρα και το κοινωνικό κομμάτι είναι πολύ ανεπτυγμένο και χαίρονται όλες τις καινούριες διεθνείς τους φιλίες.
Αυτό που βλέπουν μπροστά τους είναι ανοιχτοί δρόμοι με πολλές ευκαιρίες και εναλλακτικές.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ
Φυσικά στα Βρετανικά Πανεπιστήμια και σε όλα τα Πανεπιστήμια στην Ευρώπη προβλήματα δεν υπάρχουν. Εκεί οι φοιτητές με τη βοήθειά μας σπουδάζουν με εγγύηση την Ειδικότητα που ονειρεύτηκαν. Η απόκτηση του Πτυχίου τους έρχεται πολύ σύντομα, χωρίς καθυστερήσεις. Η επαγγελματική τους καριέρα ξεκινά άμεσα γιατί: α) τα Πτυχία έχουν μεγάλη αξία στις αγορές εργασίας και εκτός Ελλάδας και στην Ελλάδα, β) τα ίδια τα Πανεπιστήμια διαθέτουν πολύ ενεργά και αποτελεσματικά Γραφεία Διασύνδεσης και το 80% των αποφοίτων τους εξασφαλίζουν εργασία μέσα στο πρώτο τρίμηνο μετά την αποφοίτησή τους και το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 90% μέσα στο πρώτο εξάμηνο.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ
Όλα τα παραπάνω είναι πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που μοιράζονται μαζί μας εκατοντάδες νέοι άνθρωποι κάθε χρόνο.
Τις ιστορίες αυτές, του Γιώργου και της Μαρίας, του Κωνσταντίνου και της Κατερίνας, του Γιάννη και της Ελένης και πολλών άλλων παιδιών τις ακούμε να επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά.
Παρόλο που είναι στο χέρι τους κάθε φορά, να ξεφύγουν από το ρίσκο και την απογοήτευση, όλα αυτά τα παιδιά κάνουν πίσω στο όνειρό τους και ξεκινούν Σπουδές εκεί που τους οδηγούν οι βαθμοί των Πανελληνίων για τους παρακάτω λόγους:
- προσωρινή (ψευδ)αίσθηση της επιτυχίας, σε μια σχολή που δεν ήθελαν να μπουν, αλλά,
- θέλοντας να φύγει από πάνω τους το ψυχικό βάρος από την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες
- για να μην απογοητεύσουν την οικογένειά τους για την προσπάθεια που έκαναν
- από δισταγμό να ζητήσουν από τους γονείς τους να σπουδάσουν στο εξωτερικό, φοβούμενοι ότι οι γονείς και ο περίγυρός τους θα τους θεωρήσουν αποτυχημένους
ΞΕΚΙΝΑ ΚΙ ΕΣΥ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
Εισαγωγή στο Α’ Έτος Σπουδών τον Σεπτέμβριο μετά το Λύκειο